Науково-методична діяльність на рівні міста

У системі підвищення кваліфікації вчителів у міжатестаційний період чільне місце посідає фахове міське методичне об’єднання. Методичне об’єднання – це добровільне фахове об’єднання учителів-предметників, основною  метою якого є колективне опрацювання педагогами найактуальніших проблем, пов’язаних із змістом їхньої професійної діяльності, взаємний обмін досвідом. Сьогодні я представляю вам методичне об’єднання вчителів інформатики міста Первомайський Харківської області. Зараз в місті працює 10 вчителів інформатики. Усі вчителі мають вищу фахову освіту. Із 10 учителів мають вищу категорію 4, першу – 2 учителі, спеціалістів – 4 вчителя.
Хочу представити досвід роботи міського методичного об’єднання учителів інформатики щодо підвищення ефективності їх професійного самовдосконалення у міжкурсовий (міжатестаційний) період. На кожному етапі розвитку школи виникало і виникає питання про підвищення професійної майстерності педагогів. Це не випадково, так як саме вчитель є головною дійовою особою будь-яких перетворень у системі освіти.
Якість навчання й виховання, рівень підготовки до життя в інформаційному суспільстві, в умовах ринкової економіки потребує постійної уваги до підвищення рівня професійної компетентності сучасного вчителя. У зв’язку з цим оновлення й модернізація фахових знань педагогів, формування нових компетентностей: методичних, діагностичних, моніторингових, аналітичних, ставить перед міським методичним об’єднанням такі завдання:
  • Створити оптимальні умови для забезпечення неперервної самоосвітньої діяльності вчителів протягом всього життя.
  • Сприяти формуванню позитивної мотивації вчителів до самостійного вибору форм і змісту підвищення кваліфікації.
  • Забезпечити науково-методичний супровід для побудови індивідуальних освітніх траєкторій фахового зростання вчителів відповідно до їх фахових уподобань і рівня професійної підготовки.
  • Побудувати і впроваджувати нову моделі діяльності ММО щодо організації методичної роботи з вчителями на засадах диференційованого, особистісно орієнтованого підходів із урахуванням принципів наступності, діагностики, практичної й адресної спрямованості, розвитку педагогічної майстерності та творчого потенціалу.



Для виконання поставлених завдань ми скористалися матеріалами науково-методичного проекту «Підвищення ефективності професійного самовдосконалення педагогічних працівників у міжкурсовий (між атестаційний) період», які розроблені Харківською академією неперервної освіти.



В cічні 2021 року було проведено діагностування 9 вчителів інформатики з метою визначення рівня професійної компетентності вчителя та ставлення педагогів до нововведень в місті і ступінь готовності вчителів до реальної участі в інноваційних процесах. Для визначення диференційованих груп вчителів інформатики було враховано психологічні аспекти, які виявилися в тому, що вчителі самостійно обирали наведені варіанти відповідей на запитання діагностики, а комп’ютерна програма автоматично визначала належність їх до певної групи. Результати даної діагностики підтвердили поділ за педагогічними картками професійного розвитку кожного педагога, які вчителі міста заповнюють вже другий рік.
 
Це було необхідно зробити для того, щоб визначити для кожного конкретного педагога (або групи педагогів) оптимальні види допомоги для підвищення професійної компетентності - персональну або групову програму роботи з учителями. Результати діагностики показали, що серед вчителів інформатики міста досить чітко проглядаються 3 основні групи вчителів, які по-різному ставляться і по-різному підготовлені до роботи в інноваційному режимі. Отже, роботу з підвищення професійної компетентності вчителів ми вирішили будувати диференційовано з урахуванням індивідуальних особливостей педагогів кожної групи. У такому випадку мета діяльності та зміст діяльності для кожної з груп повинні були бути наступними:

Зміст діяльності
Мета
Педагог-майстер
Робота в творчих групах, активні семінари, занурення, тренінги, практична діяльність (відкриті уроки)
Вивести на вищий рівень
Педагог-фахівець
Участь у семінарах, педрадах, тренінги, науково-дослідна діяльність.
Долучити до участі в роботі
Педагог-початківець
Показ результатів і досягнень, робота в ШМО, отримання інформації на педрадах і заходах
Ознайомлення з перевагами інноваційних технологій
Нерезультативний педагог
Введення в проблему, порівняння результатів, ознайомлення з думками вивчення практичного досвіду
Переконати в перевагах інноваційних технологій
У відповідності з цілями була розроблена модель діяльності ММО вчителів інформатики.

Діяльність  ММО зорієнтована на професійні запити, потреби, інтереси вчителів. Оскільки будь-яке оновлення школи вимагає реконструкції не тільки змісту освіти, але і кадрового потенціалу, усі зусилля ММО повинні бути спрямовані на активне втілення у життя принципу «Професіоналізм вчителя – джерело розвитку сучасної освіти». Тому за допомогою методичного кабінету була розроблена і впроваджується в нашу роботу структура методичної роботи з учителями інформатики, яка представлена даній схемі.
Участь у методичній роботі є професійним обов'язком кожного педагогічного працівника. Методична робота реалізується  через  наступні форми.
Вважаю, що вказані форми методичної роботи з педагогами по кожній групі є ефективними для спільної ММО.
Головна увага зосереджена на наданні реальної, дієвої допомоги педагогічним працівникам, особливо молодим, у підвищенні їхньої професійної майстерності, створенні творчої атмосфери, такого морально-психологічного клімату, який сприяв би пошуку кращих технологій педагогічної діяльності, ефективному втіленню інноваційних технологій. Ефективна робота методичного об'єднання активізує участь учителів у міських та обласних заходах: конкурсах, виставках, семінарах. А все це і є етапами оволодіння вчителем своєї професії та формування професійної компетентності 
Джерелом навчання професіонала, поміж спеціально організованих теоретичних та практичних семінарів, є спілкування з колегами, власний досвід, експериментування на практиці та самоосвіта. Всі ці джерела підвищення професіоналізму, створюють замкнутий цикл, відображений у схемі:

Хоча у кожного вчителя може бути свій шлях і свої переваги відносно способів навчання, для успішного професійного розвитку повинні бути використані всі чотири джерела. Тому в цьому навчальному році план роботи ММО було побудовано за допомогою матричної моделі.

Освіченість, здатність змінюватися, самовдосконалюватися, а також інтелект, професіоналізм значною мірою залежить від якісної, плідної роботи методичного об’єднання.
На всіх етапах розвитку освіти головним завданням було і залишається підвищення рівня професійної майстерності педагогів. Впоратися з цим завданням можна тільки за умови добре організованої і спланованої роботи методоб’єднань,  так як  одним з провідних напрямів його діяльності є підвищення професійної компетентності вчителя без відриву від основного місця роботи.    
Над вирішенням проблем ми сумлінно працюємо, а закінчити я хочу словами  "В людині є різні прагнення і задатки, і призначення кожного з нас – розвивати свої задатки в міру можливостей".

Немає коментарів:

Дописати коментар